10 tips om beter te slapen

Je hebt een drukke dag achter de rug en afgedraaid duik je je bed in. Maar hoe moe je ook bent, je valt maar niet in slaap. Je ziet elk uur voorbij komen op de klok. En als je denkt aan de wekker die over een paar uur alweer afgaat, wordt het nog problematischer om in dromeland te raken.

Je ervaart dit niet slechts 1 nachtje maar al voor een langere periode. Slapeloosheid en dan met name moeilijk in slaap komen kan je echt wanhopig maken.

Ongeveer een derde van alle Nederlanders ervaart slaapproblemen. In dit artikel leg ik je uit wat daar de oorzaak van kan zijn en het belangrijkste: wat je eraan kunt doen.

Moeilijk in slaap komen: een kwestie van yin en yang

De Traditionele Chinese Geneeskunde zegt: als de yin en yang in het lichaam in balans zijn, is het makkelijk om in slaap te vallen. Het yang, wat actief is gedurende de dag, is dan makkelijk in staat om te veranderen in yin, wat zorgt voor de rust in je lichaam.

Lijd je aan slapeloosheid dan is hoogstwaarschijnlijk jouw yin en yang uit balans en specifieker gezegd komt dit meestal neer op het yin van de Lever wat niet toereikend is.

De Lever regelt onder andere het slaap- en waakritme. Blijft het yang te actief aanwezig dan is het niet mogelijk voor het lichaam om zich over te geven aan de rustfase.

Vaak zijn er ook andere symptomen:

  • stijve nek en schouders
  • hoofdpijn
  • depressiviteit
  • opgeblazen gevoel
  • zeer emotioneel
  • trage stoelgang
  • PMS

10 tips voor een betere nachtrust

Om het yin en yang weer in balans te krijgen is het aan te raden in behandeling te gaan bij een specialist in de Traditionele Chinese Geneeskunst (bijv acupuncturist of shiatsu therapeut). Houdt daarnaast rekening met de volgende tips:

1. Drink geen koffie, thee of andere cafeïne houdende dranken in de 4 uur voordat je naar bed gaat. Koffie, alcohol en hete kruiden en specerijen zijn voedingsmiddelen die yang stimuleren. Koffie maakt onze geest actief. In de ochtend kan dit prettig zijn maar niet als je de slaap probeert te vatten.

2. Naast voedingsmiddelen is het vooral een te gehaaste leefstijl die ten koste gaat van ons yin. Door te haasten, veel activiteiten te plannen, veel televisie en computerwerkzaamheden (social media!) lukt het ons lichaam vaak niet om vanuit zichzelf de nodige rust te vinden. Ons yin profiteert simpelweg van niets doen, van ontspanningsoefeningen (meditatie) en lege agenda’s.

3. Doe ‘s avonds rustig aan. ’s Avonds teveel televisie kijken of achter de laptop zitten, kan ervoor zorgen dat je lichaam de overgang niet maakt naar slaapstand. Straling van televisie en computer is namelijk heel yang, dit verstoort het yin wat normaalgesproken in de avond opgebouwd wordt. Laat je smartphone beter beneden liggen. Nog even Facebook of je mail checken vlak voordat je gaat slapen, maakt je brein alert (yang). En iedereen die vlak voor het slapen gaan weleens een vervelend mailtje heeft gelezen, weet dat het je nachtrust danig kan verstieren.

4. Zorg elke dag voor minstens 30 minuten rustige lichaamsbeweging zoals wandelen, yoga, tai chi en fietsen. 4 uur voordat je wil gaan slapen zeker geen intensieve lichaamsbeweging meer doen.

5. Probeer emotionele gesprekken te vermijden in de 3 uur voordat je gaat slapen

6. In de 2 uur voordat je naar bed gaat, kan meditatie of rustgevende muziek helpen tot rust te komen

7. Een voetenbadje met zeezout helpt om je zenuwstelsel te ontspannen. Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker je in slaap valt.

8. Ga je werkdruk eens na. Ligt er niet teveel druk op je schouders? 

9. Overweeg eens om te gaan praten met een psycholoog indien je worstelt met emotionele issues.

10. Eet eens wat vaker yin stimulerende voedingsmiddelen zoals vis, citrusvruchten, alle soorten zeewier, selderij, tomaten, ananas, komkommer, wortelen, pepermunt thee, groene thee   Hopelijk helpen deze tips jou om tot een gezonde nachtrust te komen waardoor je weer fit en uitgerust wakker wordt en je kan genieten van het leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *