Wat te doen aan hooikoorts, met veel voedingstips

hooikoorts

De lente is mijn favoriete jaargetijde maar als je last hebt van hooikoorts dan zal dat vast niet voor jou gelden. Door rode ogen, maar blijven niezen, verstopte of juist een loopneus en kriebelende keel kan je niet zo lekker genieten van het heerlijke weer als iemand anders.

In dit artikel leg ik uit hoe hooikoorts ontstaat, waarom de een er wel last van heeft en de ander niet. Uiteraard ook tips hoe je de oorzaak van hooikoorts kan aanpakken.

Hooikoorts symptomen

Mensen met hooikoorts kunnen last hebben van deze symptomen:

  • Tranende ogen
  • Benauwdheid
  • Jeukende neus/ogen
  • Jeukend gehemelte
  • Niezen
  • Snotteren
  • Hoofdpijn
  • Droge keel
  • Vermoeidheid
  • Piepende ademhaling
  • Koortsig gevoel

Kortom, je voelt je echt helemaal niet lekker. Terwijl de mensen om je heen genieten van het lekkere lenteweer, trek jij je liever terug in huis. Als het je tot troost is: je bent niet de enige. 1 op de 5 Nederlanders hebben last van hooikoorts en elk jaar stijgt dit aantal.

De hooikoortsklachten worden getriggerd doordat je overgevoelig reageert op het stuifmeel van pollen, grassen en/of bomen. Je immuunsysteem reageert overactief op de histamine die daardoor in je lichaam vrijkomt.

Onze darmen is het belangrijkste onderdeel van ons immuunsysteem en het is dan ook geen verrassing dat bij hooikoortspatiënten er vaak een disbalans aanwezig is in de darmflora.

In de traditionele Chinese geneeskunde heeft hooikoorts te maken met een zwakke spijsvertering, dus een onvoldoende energie in het maag/miltsysteem en/of een tekort in de longenergie. Ook kan de leverenergie een disbalans laten zien.

De adviezen die ik deel, zijn gebaseerd op de westerse en oosterse voedingsleer en de orthomoleculaire geneeskunde.

Deze tips zijn bedoeld om, net als in mijn behandelingen, de oorzaak van het probleem aan te pakken.

Wat een neusspray of andere hooikoortsmedicijnen doen, is alleen gericht op symptoombestrijding, bovendien kan je behoorlijk duf worden van hooikoortsmedicatie.

Ik zet het liefst in op het wegnemen van de oorzaak op een natuurlijke manier zodat de symptomen voorgoed wegblijven.

Waarom krijg je hooikoorts klachten?

Het is allereerst mogelijk dat het in je genen zit. Als je hooikoorts hebt, dan is de kans groot dat je vader of moeder het ook heeft. Overigens wil dat niet zeggen dat je er niet vanaf kunt komen.

Verder is bij hooikoortspatiënten de antioxidant status verlaagd en het immuunsysteem overactief. Hooikoortsklachten worden veroorzaakt door het vrijkomen van histamine vanuit de mestcellen in ons lichaam. Histamine is een lichaamseigen stof die vreemde stoffen in het lichaam bestrijdt.

Het speelt een belangrijke rol in het afweersysteem, maar een teveel aan histamine kan een negatieve reactie teweegbrengen.

Door overactiviteit van het immuunsysteem wordt er via het neus- en/of oogslijmvlies meer histamine afgescheiden om allergenen te bestrijden. Het slijmvlies wordt dikker en er wordt meer slijm aangemaakt, met alle irritaties van dien. Normaal gesproken verwijderen de lever en darmen een overschot aan histamine. Zaak dus om ervoor te zorgen dat deze twee organen hun werk weer gaan doen.

Voeding als medicijn tegen hooikoorts

Met voeding kan je je immuunsysteem, de darmflora, versterken. Wacht echter niet tot je al klachten hebt maar bereidt je lichaam ruim op tijd voor. De herfst is een goed seizoen om te starten met het versterken van je immuunsysteem. In de Chinese geneeskunde zijn de longen en dikke darm verbonden met het najaar. Een idealere periode is er niet. Het is ook een perfect moment om te beginnen met shiatsu behandelingen om je hooikoorts klachten in het voorjaar te verminderen.

Optimaliseer je darmflora door goed voor jezelf te zorgen en genoeg rust te nemen. Ook is het zinvol om gefermenteerde voeding te eten.

Onder gefermenteerde voeding valt bijv zuurkool, kimchi, kefir en biogarde. Hoewel gefermenteerde voeding heilzaam is, kan je het tijdens het hooikoortsseizoen beter vermijden omdat ze histaminerijk zijn, en het juist meer klachten uitlokt.

Groente en fruit met onverteerbare vezels, voeden ook de goede darmbacteriën zoals groene bananen, appel, aardpeer, knoflook, prei, artisjok, rauwe ui, lijnzaad en zeewier. Hier lees je meer over het ondersteunen van de darm microbioom

Vermijd zoveel mogelijk het eten en drinken van zuivel en geraffineerde suiker. Zuivel en suiker werken slijmvormend en verergeren daardoor de symptomen van hooikoorts. Geitenkaas, amandelmelk en eventueel biogarde zijn alternatieven voor zuivel.

Wat je lever te maken heeft met hooikoorts

De lever zorgt voor het ontgiften van schadelijke stoffen die we via onze voeding maar ook vanuit de omgeving binnen krijgen. Hooikoortspatiënten hebben vaak een verstoorde leverontgifting.

Alcohol is natuurlijk de meest bekende stof die onze lever belast maar wat dacht je van geraffineerde suikers, bewerkt voedsel, sigaretten, koffie, frisdrank en energiedrankjes en verkeerde vetten.

Wil je echt van je hooikoortsklachten af dan mag je vanaf nu wat liever zijn voor je lever.

Eet vooral veel groente en fruit en daarnaast volle granen, gekookte of gestoomde aardappel, kip en kalkoen. Verder is genoeg water drinken (ongeveer 2 liter per dag) een must. Eventueel kan je een spirulina supplement nemen, zoals dit

Hier lees je meer over je lever en ondersteunende tips

Histamine in voeding

Omdat hooikoortpatienten overgevoelig reageren op het vrijkomen van histamine is het ook zinvol om te letten op histamine in voeding. Histaminerijke voeding kan je beter vermijden tijdens het hooikoortsseizoen.

Dit zijn histaminerijke voedingsmiddelen:

  • Zuivel: belegen en oude kazen, schimmelkazen, blauwaderkaas, zure room/crème fraîche, kwark, yoghurt;
  • Vlees: varkensvlees, lamsvlees, wild;
  • Vis: makreel, tonijn, kabeljauw, haring, sardines, schaal- en schelpdieren (ook kroepoek), ingeblikt;
  • Groente: tomaten, spinazie, bietjes, champignons;
  • Fruit: avocado, grapefruit, olijven;
  • Kruiden: vanille, kaneel, kruidnagel, komijn, koriander, kervel, gember, nootmuskaat;
  • Gefermenteerd voedsel: (kimchi, zuurkool, kombucha, kefir, augurken, yoghurt);
  • Marmite, miso, sojasaus
  • Gedroogd fruit (rozijnen, pruimen, dadels, vijgen);
  • Alle voedingsmiddelen of supplementen die gist bevatten (zurdesembrood, voedingsgist, etc.);
  • Bottenbouillon;
  • Bewerkt of gezouten vlees (droge worstsoorten zoals rauwe ham, salami en cervelaatworst)
  • Lever, varkensvlees, wild;
  • Ingeblikt voedsel;
  • Chilipoeder, kaneel en kruidnagel.

Met onderstaande voedingsmiddelen zou je ook voorzichtig moeten zijn omdat dit histamine in je lichaam triggert, de zogenaamde histamine vrijmakers

  • Suiker, alcohol;
  • Bananen, aardbei, ananas, druiven, kiwi, mango, papaja, vijgen;
  • Chocola en cacao;
  • Citrusvruchten (citroen, limoen, grapefruit, sinaasappel);
  • Kippeneiwit, zuivel;
  • Noten en zaden;
  • Varkensvlees;
  • Schaal-en schelpdieren;
  • Verse spinazie, rode biet, tomaat;
  • Tarwekiemen;
  • Kunstmatige toevoegingen.

Wat kan je wel eten

Het belangrijkste in een hooikoorts dieet is dat je zo vers mogelijk eet. Hoe langer je iets bewaart, hoe hoger het histamine gehalte. Dat geldt voor groente en fruit maar ook voor vlees. Eet je eiwitrijke producten (vlees, vis, etc) niet meteen nadat je het vers gekocht hebt, vries het dan in. Dat voorkomt dat de histamine toeneemt

Verder al deze voedingsmiddelen die weinig histamine bevatten:

  • Vers biologisch, gras gevoerd vlees (muv die bij histaminerijke voeding genoemd worden):
  • Verse wild gevangen vis;
  • Verse groenten (muv die bij histaminerijke voeding genoemd worden) zoals: wortels, bloemkool, broccoli,
  • Komkommer, zoete aardappel, pompoen, pastinaak, asperges, andijvie, boerenkool, ui, knoflook, etc.
  • Vers fruit (muv die bij histaminerijke voeding genoemd worden), zoals: appels, biologische bessen;
  • Jonge kaas (zo jong mogelijk); |
  • Pindakaas, honing (van lokale imker), appelstroop
  • Zelfgetrokken en gistvrije groentebouillon;
  • Glutenvrije granen (rijst, quinoa, boekweit, havermout);
  • Kokosmelk, hennepmelk, amandelmelk en rijstmelk;
  • Eidooiers
  • Witte bonen, bruine bonen, kapucijners;
  • Kruidenthee, bijvoorbeeld brandnetelthee
  • Olijfolie en kokosolie;
  • Verse kruiden.

Supplementen tegen hooikoorts symptomen en preventief

Mijn motto is altijd: eerst zorgen voor goede voeding en daarna pas kijken naar supplementen. Deze supplementen zijn aan te bevelen bij hooikoorts (check altijd eerst of dit samen gaat met eventuele medicijnen die je gebruikt):

  • Quercetine, deze bijvoorbeeld, dit is een antihistaminicum en werkt ontstekingsremmend en ondersteunt het immuunsysteem. Dosering: preventief 1x daags 250mg, tijdens het hooikoortsseizoen kan de dosering verhoogd worden tot 4x daags 250mg.
  • Omega 3, deze bijvoorbeeld, werkt ontstekingsremmend. Het beste is om omega 3 binnen te krijgen via verse vette vis of algen, maar lust je geen vis of ben je vegetarisch dan is het ook in capsulevorm te krijgen. Dosering: preventief 1-2x daags 600mg EPA & DHA, tijdens het hooikoortsseizoen kan dit tot 3x daags worden verhoogd
  • MSM, deze bijvoorbeeld, werkt ontstekingsremmend en zorgt ervoor dat voedingsstoffen beter worden opgenomen. Dosering 1 tot 3x daags 1000mg
  • Vitamine C, heeft een antihistamine werking, ondersteunt de bijnieren, helpt bij stress en ondersteunt het immuunsysteem. De dosering is afhankelijk van welke vorm vitamine C je gebruikt. Gebruik een ontzuurde variant als je meer dan 2000mg gebruikt om maagproblemen te voorkomen. Dit is een niet zure variant

Gebruik de kortingscode 155936 voor 10% korting op alles van Vitakruid

Kinesiotape bij hooikoorts symptomen

Voor als je acute hooikoortsklachten hebt en je dringend een middel nodig hebt wat werkt, dan is kinesiotaping het overwegen waard. De tape wordt op de rug geplakt en cliënten in mijn praktijk melden significante verbeteringen.

Let wel dat dit het hooikoortsprobleem zelf niet oplost, daarvoor zal je de tips uit dit artikel ter harte kunnen nemen of kom langs bij mij in de praktijk dan brengen we je energie in balans dmv shiatsu therapie en kan ik je verdere adviezen gericht op jouw persoon geven.

Ik wens je een heerlijke lente!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *