Voedingstips bij opvliegers, wat helpt en wat verergert het

opvliegers

Opvliegers is denk ik wel het bekendste overgangsverschijnsel. Toch heeft niet iedere vrouw in de menopauze last van deze warmte opwellingen. Behoor jij daar helaas niet toe en wordt jij wel regelmatig plotseling overvallen door een hittegolf in je lijf, dat het zweet uit al je poriën gutst? Bedenk dan dat shiatsu je kan helpen de opvliegers wat in toom te houden. En je voedingspatroon waar nodig aanpassen, is ook slim. Er zijn namelijk voedingsmiddelen die helpen en die opvliegers triggeren.

Wat is een opvlieger?

Een opvlieger is het best te omschrijven als een plotselinge warmtegolf in je (boven)lichaam. Het begint met een intense hitte in je borst, die vervolgens naar je nek en hoofd stijgt. Dit gaat vaak gepaard met rode wangen, een verhoogde hartslag en zweetaanvallen. Opvliegers kunnen dertig seconden tot enkele minuten duren.

Deze producten helpen om opvliegers te verminderen:⁠

• Sojaproducten zoals tofu⁠
• Bepaalde noten en zaden: amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten, lijnzaad⁠
• Peulvruchten: zwarte bonen, mungbonen en haar kiemen, kikkererwten, kidneybonen en linzen⁠
• Graansoorten: tarwe, teff, quinoa, amarant, mais, haver, gerst en rogge⁠
• Planten als rode klaver en de luzerne.⁠
• Fruit: appels, perziken, peren, mango’s, kakivrucht, druiven, bosbessen, frambozen, moerbessen, banaan en watermeloen⁠
• Groenten: rode bieten en bietensap, sperziebonen, kuzu, broccoli, paprika, rabarber en koolsoorten⁠
• Aardappels⁠
• Vetten en oliën: roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie⁠
• Zuivelproducten: biologische yoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark⁠
• Eieren⁠
• Vis/zee producten: mosselen, kokkels, oester, sardientjes, makreel, haring, paling, sprot en bokking, zeewier, microalgen (spirulina en chlorella)⁠
• Zoetstoffen: honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop⁠


Veel vrouwen merken dat onderstaande middelen opvliegers kunnen versterken:⁠

• Pittig gekruide gerechten⁠
• Koffie, thee, frisdranken en alcohol⁠
• Suiker en producten van wit meel⁠
• Eiwitrijke producten⁠
• Vlees en gevogelte⁠

Verder lezen over voeding? Lees hier over geneeskrachtige bouillon